Ένα ιστολόγιο που πηγαίνει σχολείο και αγωνιά για την παιδεία .

Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου 2012

Παιδικές χειροτεχνίες: Η τέχνη της… φαντασίας


της Έλενας Μπούλια

Η τέχνη για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας αποτελεί συνώνυμο της κατασκευής και είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίον μπορούν τα παιδιά να αποδώσουν οποιαδήποτε εικόνα της καθημερινότητάς τους με τα πιο ευφάνταστα σχέδια και μέσα από τα πιο ταπεινά υλικά. Ακόμα εντυπωσιακότερο, όμως, είναι το πόσο αγαπούν τα περισσότερα παιδιά να γίνονται μικροί καλλιτέχνες, επιδιδόμενοι σε τέτοιες δραστηριότητες, ιδιαίτερα όταν βρισκόμαστε δίπλα τους για να τα βοηθάμε και να τα επιβραβεύουμε.
Πώς θα φτιάξουμε χειροτεχνίες με τα παιδιά;
Ορισμένες νέες μέθοδοι «διδασκαλίας» καλλιτεχνικών σε παιδικούς σταθμούς και νήπια απέχουν πολύ από τον τρόπο με τον οποίον εμείς μάθαμε να αποτυπώνουμε τον κόσμο μέσα από χειροτεχνίες. Η νηπιαγωγός κ. Μαρία Βουβούση, συγκεκριμένα, εξηγεί ότι «η δική μας πραγματικότητα μπορεί να απέχει πολύ από αυτήν του παιδιού. Εμείς, δηλαδή, μπορεί να βλέπουμε ένα σπίτι ως ένα τετράγωνο κουτί με κόκκινα κεραμίδια. Το παιδί μας, όμως, που έχει γεννηθεί και μεγαλώσει σε διαμέρισμα δεν έχει λόγο να το βλέπει έτσι –ούτε φυσικά να το ζωγραφίζει έτσι.»

Η κ. Βουβούση, λοιπόν, προτείνει να βοηθήσουμε τα παιδιά να βρουν το πραγματικό νόημα της τέχνης δημιουργώντας στο δωμάτιό τους ένα Εργαστήρι Τέχνης, το οποίο θα περιλαμβάνει τα απαραίτητα και μη υλικά που μπορούν να χρησιμεύσουν σε πάσης φύσης κατασκευές. Πιο συγκεκριμένα, στο αυτοσχέδιο Εργαστήρι Τέχνης του παιδιού θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν:
-Μαρκαδόροι
-Κόλλες σε υγρή και στικ μορφή
-Μολύβια και γόμες
-Έγχρωμες κόλλες χαρτιού για χειροτεχνίες
-Ψαλίδι ασφαλείας
-Πηλός ή πλαστελίνη

Εκεί μπορείτε επίσης να συγκεντρώνετε όσα υλικά σκοπεύατε να πετάξετε, όπως κορδέλες από ζαχαροπλαστεία, παλιές εφημερίδες και περιοδικά, χάρτινα ή μεταλλικά κουτιά, νήματα, παλιά υφάσματα.

«Με την βοήθεια όλων των παραπάνω οι κατασκευές θα έχουν περισσότερο ενδιαφέρον αφού θα προέλθουν από πραγματική δημιουργία. Θα είναι πραγματικά έργα τέχνης», λέει η κ. Βουβούση.

Ιδέες για κατ’οίκον χειροτεχνίες με τα παιδιά:

Πολύχρωμη γιρλάντα με φωτάκια
Μην μαζέψετε ακόμα τα φωτάκια από το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Ο καλύτερος τρόπος για να τα αξιοποιήσετε μέχρι τα επόμενα Χριστούγεννα είναι να χρησιμοποιήσετε λεπτές λωρίδες υφάσματος σε διάφορα χρώματα, ή ακόμα και πολύχρωμες κορδέλες που κατά καιρούς έχετε συγκεντρώσει, και να τα δέσετε το ένα δίπλα στο άλλο στο καλώδιο με τα φωτάκια σας.

Το αποτέλεσμα θα είναι εντυπωσιακό!
Εναλλακτικά, μπορείτε να τοποθετήσετε στα φωτάκια τις χάρτινες θήκες που χρησιμοποιούμε για να φτιάξουμε cupcakes και έτσι να φτιάξετε πολύ όμορφα φαναράκια

Κηροπήγια από πηλό και χάντρες ή κουμπιά
Αν το παιδί σας αγαπά να δημιουργεί με πηλό, η συγκεκριμένη κατασκευή θα το ενθουσιάσει (από το paizoumemazi.blogspot.com).
Τι θα χρειαστείτε:
Πηλό για χειροτεχνίες σε ό,τι χρώμα θέλετε
Χάντρες και κουμπιά
Κεράκια ρεσό

Τι θα κάνετε:
Η κατασκευή τους είναι πανεύκολη. Πλάστε τον πηλό σε σχήμα οβάλ μπάλας, σε τέτοιο μέγεθος ώστε να χωρά το ρεσό που θα ζουλήξετε μέσα τους. Έπειτα τοποθετήστε τις χάντρες και τα κουμπιά γύρω-γύρω.

Τρισδιάστατα λουλούδια
Φτιάξτε με τα παιδιά τρισδιάστατα λουλούδια, με τα οποία μπορείτε να διακοσμήσετε το δωμάτιό τους.
Τι θα χρειαστείτε:
Τρεις μεγάλες κόλλες για χειροτεχνίες σε διάφορα χρώματα
Υγρή κόλλα
Ψαλίδι

Δείτε στο παρακάτω βίντεο τι ακριβώς θα κάνετε:


Μολυβοθήκες με τενεκεδάκια από κονσέρβες και χάρτινα ρολά
Ένας ωραίος τρόπος να οργανώσετε το Εργαστήρι Τέχνης του παιδιού σας είναι να φτιάξετε μαζί όμορφες μολυβοθήκες χρησιμοποιώντας απλά υλικά (ιδέα από aneraida.blogspot.com).
Τι θα χρειαστείτε:
Ρολά από χαρτί κουζίνα ή υγείας, τενεκεδάκια από κονσέρβες ή διάφορα άλλα κυλινδρικά κουτιά.
Κόλλες περιτυλίγματος σε διάφορα σχέδια και χρώματα, σελίδες από περιοδικά και εφημερίδες ή αυτοκόλλητα χαρτιά για συρτάρια
Λευκή κόλλα
Μία επιφάνεια για βάση (προαιρετικά), π.χ. το καπάκι από ένα κουτί παπουτσιών
Διακοσμητικά όπως κορδέλες, τρέσες, κορδόνια, διάφορα αυτοκόλλητα

Τι θα κάνετε:
Χρησιμοποιώντας τα διάφορα τενεκεδάκια ή ρολά που έχετε συγκεντρώσει ως κυλίνδρους μετράτε και κόβετε το χαρτί που θα χρειαστείτε για να τυλίξετε το κάθε ένα από αυτά. Αλείφετε λευκή κόλλα πάνω στα τενεκεδάκια ή τους κυλίνδρους και κολλάτε προσεκτικά γύρω-γύρω το χαρτί.
Διακοσμείτε τις μολυβοθήκες σας όπως εσείς θέλετε, με κορδέλες, αυτοκόλλητα ή χάντρες.

Τέλος αλείφετε στους πάτους τους λευκή κόλλα ώστε να τοποθετηθούν στην βάση από το χαρτόκουτο, την οποία μπορείτε επίσης να ντύσετε με χαρτί περιτυλίγματος ή να χρωματίσετε όπως επιθυμείτε. Για τα ρολά που δεν έχουν πάτο η βάση θα λειτουργήσει για αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Η μολυβοθήκη σας είναι έτοιμη.

Αποκριάτικη στολή: Οδηγός τρένου
Ξεκινήστε εγκαίρως να φτιάξετε την στολή του παιδιού σας. Πάρτε ιδέες από την παρακάτω στολή και εφαρμόστε τις σε όποια άλλη στολή θέλετε.
Τι θα χρειαστείτε:
2 μεγάλα χαρτόκουτα (σε μέγεθος που να μπορεί να «φορέσει» το παιδί)
1 χάρτινο κουτί από δημητριακά
8 χάρτινα πιατάκια (π.χ. για πάρτυ)
Χαρτοταινία
Κοπίδι ή χαρτοκόπτης
Πινέλα με μπογιές ή χαρτί περιτυλίγματος
Ελαστικό κορδόνι για να κρεμαστεί το χαρτόκουτο

Τι θα κάνετε:
Χρησιμοποιήστε το ένα από τα δύο χαρτόκουτα ως το βασικό μέρος του τρένου. Κολλήστε το ένα μόνο φύλλο στο πάνω και κάτω μέρος του χαρτόκουτου, ώστε να μένει μία τρύπα ανοιχτή από την οποία θα «μπει» το σώμα του παιδιού. Κόψτε και κρατήστε τα άλλα φύλλα του χαρτόκουτου γιατί μπορεί να σας χρειαστούν ως διακοσμητικά. Στο δεύτερο χαρτόκουτο κλείστε και κολλήστε εντελώς όλα τα φύλλα του και ενώστε το κάθετα στο πίσω μέρος το πρώτου χαρτόκουτου, όπως στη φωτογραφία.

Χρησιμοποιήστε το κουτί των δημητριακών για την καμινάδα του τρένου. Κάντε το ρολό και κολλήστε στο πάνω και το κάτω μέρος του τα χαρτόνια που περίσσεψαν από τα φύλλα του χαρτόκουτου, ώστε να «κλείσει» από όλες τις μεριές και να μπορεί να κολλήσει καλά στο μπροστά μέρος του χαρτόκουτου, όπως στη φωτογραφία.
Χρωματίστε όπως θέλετε ή κολλήστε χαρτί περιτυλίγματος στο τρένο σας για να πάρει την τελική του εμφάνιση.

Όταν το βασικό μέρος το τρένου θα έχει τελειώσει, θα είναι η ώρα για να τοποθετήσετε τις ρόδες, χρησιμοποιώντας τα χάρτινα πιατάκια. Για περισσότερη λεπτομέρεια, κόψτε περιμετρικά το γείσο από τα τέσσερα πιατάκια και αφού τα χρωματίσετε με διαφορετικό χρώμα τοποθετήστε τα μικρότερα πιατάκια μέσα στα μεγαλύτερα και κολλήστε τα γύρω από το τρενάκι, για να μοιάζουν με ρόδες.
Τέλος, κολλήστε καλά ελαστικό κορδόνι στο τρένο, έτσι ώστε να μπορεί να κρεμαστεί χιαστί από τους ώμους του παιδιού.
Ολοκληρώστε την εμφάνιση με ένα καπελάκι οδηγού.

Αποκριάτικη φούστα από τούλι
Αν έχετε μικρό κοριτσάκι είναι βέβαιο ότι θα ξετρελαθεί με αυτήν την πανεύκολη φούστα από τούλι (ιδέα από το aneraida.blogspot.com).
Τι θα χρειαστείτε:
Τούλινα υφάσματα σε διάφορα χρώματα (θα βρείτε σε καταστήματα ραπτικής)
Λάστιχο σε μήκος όσο η μέση του παιδιού σας
Κορδέλα σε ό,τι χρώμα θέλετε
Βελόνα και κλωστή

Τι θα κάνετε:
Για να μπορέσετε να τοποθετήσετε τα τούλινα υφάσματα στο λάστιχο ώστε να δημιουργηθεί η φούστα θα πρέπει καταρχήν να τοποθετήσετε το λάστιχο γύρω από μία καρέκλα και να το στερεώσετε με μία παραμάνα.

Έπειτα θα κόψετε το τούλι σε λεπτές λωρίδες πλάτους 15 εκατοστών και μήκους όσο νομίζετε ανάλογα με το ύψος του παιδιού σας (υπολογίστε ότι το κάθε τούλι θα διπλωθεί στα δύο). Για να τοποθετήσετε τις λωρίδες με τα τούλια στο λάστιχο θα πρέπει απλά να κάνετε το τούλι θηλιά γύρω από το λάστιχο, όπως στη φωτογραφία. Με αυτόν τον τρόπο θα τοποθετήσετε τα τούλια το ένα δίπλα στο άλλο.

Αν θέλετε μπορείτε ενδιάμεσα να τοποθετήσετε και κορδέλες σε διάφορα χρώματα.
Όταν το λάστιχο θα έχει γεμίσει με τούλια, θα ράψετε στις δύο άκρες του από ένα κομμάτι κορδέλας, ώστε όταν τοποθετηθεί η φούστα στη μέση του παιδιού η κορδέλα να δέσει σε φιόγκο.
πηγή:in2life

Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου 2012

Ο δεκάλογος ενός πατέρα

Γράφει ο «Πλωτίνος»

Υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό στη ζωή του γονιού από την ευτυχία του παιδιού του; Υπάρχει πιο αισιόδοξη εικόνα από αυτήν ενός μικρού παιδιού όταν ξεσπά σε γέλια;

Αφιερωμένο από έναν χαζομπαμπά στα υπέροχα παιδιά του:







Ακολουθεί το κείμενο του βίντεο:


1. Δεν μπορούμε, ίσως, να σας δώσουμε λύσεις για όλα τα προβλήματα της ζωής σας, ούτε έχουμε όλες τις απαντήσεις για τις αμφιβολίες και τους φόβους σας. Όμως μπορούμε, και θέλουμε, να τα ακούσουμε και να τα μοιραστούμε μαζί σας...

2. Δεν μπορούμε, ίσως, να αλλάξουμε το παρελθόν ή το μέλλον σας. Όμως
όταν μας χρειάζεστε θα είμαστε εκεί, μαζί σας, προσφέροντας τα χέρια μας να στηριχτείτε...

3. Οι χαρές, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σας στο ταξίδι της ζωής δε θα είναι δικές μας. Όμως ειλικρινά θα μοιραζόμαστε με την ίδια χαρά την ευτυχία σας...

4. Θα προσπαθήσουμε να μην κρίνουμε τις αποφάσεις που θα παίρνετε στη
ζωή σας. Σίγουρα όμως θα είμαστε εκεί να σας στηρίξουμε, να σας δώσουμε κουράγιο και να σας βοηθήσουμε, εάν μας το ζητήσετε...

5. Δεν μπορούμε να περιορίσουμε μέσα σε όρια αυτά που πρέπει να πραγματο-ποιήσετε. Όμως θα σας προσφέρουμε τον ελεύθερο χώρο που χρειάζεστε για να επιτύχετε...

6. Δε θα μπορέσουμε, ίσως, να αποτρέψουμε κάποιες θλίψεις που θα σας ραγίσουν την καρδιά. Όμως μπορούμε να κλάψουμε μαζί σας, να μαζέψουμε τα κομμάτια και να τη φτιάξουμε ξανά, πιο δυνατή...

7. Δεν έχουμε, ίσως, το δικαίωμα να σας πούμε τι και ποιοι πρέπει να γίνετε. Μόνο μπορούμε να σας αγαπάμε όπως είστε και να σας διαβεβαιώσουμε πως θα είμαστε πάντοτε δίπλα σας...

8. Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν πόσο άλλαξε η ζωή μας με τον ερχομό σας, πόσο πιο γεμάτη και ευτυχισμένη έγινε η ζωή μας...

9. Να θυμάστε πως όλοι είμαστε εδώ περαστικοί· να εκτιμάτε όμως τη ζωή. Να ζείτε κάνοντας χώρο και στους άλλους, ώστε να κοιμάστε πάντα ευτυχισμένοι...

10. Να εκπέμπετε αγάπη, για να λαμβάνετε αγάπη. Να αρπάζετε τις ευκαιρίες. Να προσπαθήσετε να αφήσετε έναν κόσμο καλύτερο από αυτόν που βρήκατε, διορθώνοντας τα δικά μας λάθη. Και να ακούτε πάντα την καρδιά σας...


Το κείμενο βασίζεται κυρίως σε ποίημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες. Το βίντεο προέρχεται από το κανάλι του χρήστη «ΠΛΩΤΙΝΟΣ».



πηγή: Σχολείο και Οικογένεια

Σαντορινιά Φωτοκάλαντα, από την Κατηχητική Συντροφιά Καμαρίου της Σαντορίνης

Η Κατηχητική Συντροφιά Καμαρίου της Σαντορίνης κατά τον ίδιο τρόπο, όπως και κάθε χρόνο, έτσι και φέτος μας είπαν τα Φωτοκάλαντα με τον παραδοσιακό τους ρυθμό.
Εμείς δεν μένει παρά να τους ευχηθούμε να έχουν λαμπρή σταδιοδρομία και η Ευλογία του Θεού να είναι πάντοτε μαζί τους.
Χρόνια Πολλά και Ευάρεστα στο Θεό
Ακολουθεί ανάλογο βίντεο και φωτογραφικό υλικό από το αρχείο του Αρμενιστή.
Για τον περσινά φωτοκάλαντα (2011) μπορείτε να δείτε εδώ
Δείτε τα βίντεο










Δείτε και το φωτογραφικό υλικό



















πηγή: Αρμενιστής

Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012

Ἐρανίζοντας εὐφάνταστες, εὐωδιαστές κι εὔγεστες λέξεις …


Πρό τριετίας συνάντησα στό Πανεπιστήμιο ἕνα ἑλληνιστή Βέλγο φοιτητή πού ἐνθουσιαζόταν κατανοῶντας τό βάθος λέξεων ὅπως ἡ ὠτοασπίδα ἤ ἡ ὀδοντογλυφίδα. Χαμογελοῦσε ὅποτε ἔβλεπε πυγολαμπίδες, ἤ ἄκουγε «ζήτω» γιά "χειρουργούς" καί "ταξίδια τοῦ μέλιτος". Γιά σκέψου, μοῦ ἔλεγε, πόσο εὔστοχα οἱ ίδιες οἱ λέξεις σάς ὁρίζουν τίς ἐποχές: φθινόπωρο, ἔαρ/ἄνοιξη, θέρος/καλοκαίρι… Κι ὅμως πολλοί ἀπό ἐμᾶς εἴμαστε ἀνυποψίαστοι.


Εἶναι γοητευτικό νά ὑποψιάζεται κανείς γιά τή διαρκῆ ροή τῆς γλώσσας μας, τίς ἀέναες ἀλλαγές σέ φωνητικό, μορφολογικό καί σημασιολογικό επίπεδο. Τά πρόβατα στόν Ἀριστοφάνη βέλαζαν «βῆβῆ» » (ἀφοῦ τό η ήταν μακρό ε, ὅπως αντιστοίχως διέφερε τό ω-μέγα ἀπό τό ο-μικρόν), ἡ ἱστορία στήν ἐποχή τοῦ Περικλῆ κῖ ἀργότερα γραφόταν ΗΙΣΤΟΡΙΑ (λόγῳ δασείας, βλ. History), ἐνῶ «περίπτερο» ὀνόμαζαν εὔλογα τό ναό πού εἶχε ὁλόγυρα κίονες… Ταυτόχρονα, ὡς σήμερα μιλᾶμε γιά «σανδάλια», «Θεό», «σέλινο», «θάλασσα» καί θά προκαλοῦσε ἴλιγγο ἡ συνειδητοποίηση πώς αὐτές οἱ λέξεις ἀκούγονται καί γράφονται ἤδη ἀπό τήν ἐποχή τῶν Μυκηναίων, τοὐλάχιστον ἀπό τό 1200 π. Χ.

Μπορεῖ, ἔπειτα, ἡ λέξη ναῦς νά ἀντικαταστάθηκε ἀπό τό πλοῖο, ἀλλά μᾶς κληροδότησε ναύτη, ναυάγιο, ναύαρχο, Ναύπλιο, Ναυσικᾶ. Ὁμοίως ἡ θύρα ἔγινε πόρτα, ἀλλά ὁ θυρωρός καί τό θυροτηλέφωνο, ἡ «θύρα 13» δέν άλλαξαν. Ὁ ὑδροχόος δέν ἔγινε νεροχύτης, ἐνῶ ἡ θήρα ἔγινε κυνήγι μά ἄφησε τά θηρία, τό θήραμα, τούς κάθε λογής προικοθῆρες, λεξιθῆρες, λαθροθῆρες, βαθμοθῆρες καί ψηφοθῆρες. Τό ἀλέξω πού σήμαινε ἀποκρούω ἀπεβίωσε νωρίς, ὅμως τό κουβαλοῦν ακόμα ὁ Ἀλέξανδρος, τό ἀλεξίσφαιρο γιλέκο καί τό ἀλεξικέραυνο, ὁ μαχητικός ἀλέκτωρ καί τό ἀλεξίπτωτο ἐνῶ ὁ πρόγονος νοῦς συνυπάρχει μεέ ὅλους τούς κατιόντες συγγενεῖς του, ὀξύνοες νουνεχεῖς ἀνθρώπους πού παρανοοῦν, κατανοοῦν, νουθετοῦν καί δέν διανοοῦνται τά ὑπονοούμενα πού ἐννοοῦνται στή νοημοσύνη ἤ τήν ἄνοια.


Ἀντίστοιχα, τή ῥίζα τοῦ τέμνω συναντοῦμε σέ λέξεις πού ἐκ πρώτης ὄψεως οὐδόλως συγγενεύουν (διχοτόμος, ἔντομο, σύντομος, ῥυμοτομία).
Δέν ξέρω πόσο κουβεντιάζοντας ἔχουμε συνείδηση πώς «συ-ζητᾶμε» τήν ἀλήθεια ἤ ὅταν ἀποκαλοῦμε κάτι ἄψογο τό ἐννοοῦμε καί δέν τοῦ βρίσκουμε ψεγάδι, δέν μπορεῖ κανείς νά τό ψέξει. Ὁμοίως, φαντάζομαι, θά ἤμασταν πιό διστακτικοί νά λέμε πώς συγ-χωροῦμε καί μετα-νοοῦμε, ἄν ἤμαστε εἰλικρινεῖς. Πάντως, σήμερα πού τά παιδιά στό σχολεῖο κατάλαβαν ὅτι «κόσμος» σημαίνει κόσμημα καί ἐτυμολογῶντας βρῆκαν τή σχέση οἰκολογίας καί οἴκου, προβληματίστηκαν μήπως πρέπει νά ἀλλάξουμε ὀρολογία.


Πολύ στενοχωριέμαι πού μελετῶντας τά παιδιά ἀρχαῖα ἤ μιλῶντας οἱ μεγάλοι νέα ἑλληνικά, δέν κατανοοῦμε τή συνέχεια τῆς γλώσσας. Κρίμα, γιατί πολλά μαργαριτάρια θά ἀποσοβοῦνταν, πολλές λέξεις δέν θά ἠχοῦσαν τόσο ἀνοίκειες. Σκεφτεῖτε τήν «τροχοπέδη» καί συνδυάστε τήν μέ τίς χειροπέδες, τό χέρι, τό εγχειρίδιο. Ἄν δέν καταλαβαίνετε τό «ἄχθος ἀρούρης», ἀναρωτηθεῖτε τί κάνει ὁ ἀχθοφόρος καί ὁ ἀρουραῖος… Οἱ τύποι «πληροῖ τούς ὄρους», «ἐξόφληση τοῖς μετρητοῖς», «Θεός φυλάξοι» «μήνυμα ἐστάλη», «μνήσθητί μου, Κύριε», « σεσημασμένος - συνημμένος - κατεψυγμένος» ἀπαντοῦν καί σήμερα ὡστόσο τά εἰς - όω συνηρημένα, ἡ δοτική, ἡ εὐκτική, οἱ προστακτικές καί οἱ μετοχές του παθητικοῦ παρακειμένου εἶναι κινέζικα - terra incognita για τούς περισσότερους. Ἔπειτα, ἄν εἴχαμε κατανοήσει τό νόμο τῆς ἐκτάσεως ἐν συνθέσει τῶν φωνηέντων δέν θά μπερδευόμασταν μέ τήν ὀρθογραφία λέξεων ὅπως: κυν-ηγώ, ποδ-ήλατο, παν-ηγύρι, συν-ωμότης, ψευδ-ώνυμο, δι-ώροφο.


Ἄν καταλαβαίναμε τή λέξη ἡμίφωνο, θα ὑποψιαζόμασταν πώς τό ἴδιο ἰσχύει καί για τά σύνθετα με - ρ -, εἴτε ἀναφερόμαστε σέ ἀπό-ρρυπαντικά, μετά-ρρυθμίσεις, δια-ρροές, ἀνθρώπους πού αἱμο-ρραγοῦν, κατά-ρρακώνονται ἤ περνοῦν στό Ἀντί-ρριο.
Ἔγραψα ἡμί-φωνο καί σκέφτηκα ἐκεῖνα τά προθήματα ὅπως τό «ἡμί-» (=μισο-) ἤ τό «ἀμφί-» (ἀπό τή μια κι ἀπό τήν ἄλλη) ἀπό κοντά καί τά ἐπιθήματα τύπου «-ίδιον» (υποκοριστικό) ἤ «-θέν» (=ἀπό).



Πόσες λέξεις δέν συνδέουν μέ ἀόρατους δεσμούς… ἡμίφως, ἡμίχρονο, ἡμισφαίριο, ἡμιμάθεια, ἡμιανάπαυση, ἡμίθεος, ἡμίτονο, ἡμιτελής καί ἡμιπαλτο ἀπό τή μια μαζί με τά ἀμφιλεγόμενος, ἀμφιταλαντεύομαι, ἀμφίπλευρος, ἀμφιδέξιος, ἀμφίδρομος, ἀμφίβιο, ἀμφιθαλής, ἀμφιθυμία, ἀμφιλύκη, ἀμφορέας. Ἀπό τήν ἄλλη, κατοικίδιο, χοιρίδιο, ἀκτινίδιο, (ο)φρύδι(ο), (ο)φίδι(ο), ζώδιο, σωματίδιο, ογκίδιο, ἀλλά καί ἀνέκαθεν, παλαιόθεν, πόθεν ἔσχες, παιδιόθεν, μετ' - ὄπισθέν, πανταχόθεν, ἑκατέρωθεν, θύραθεν, ἄγγελος πρωτοστάτης οὐρανόθεν ἐπέμφθη…
Ἠχοῦν περιττά ὅλα αὐτά; Σίγουρα εἶναι ἀνούσια ἄν προτιμοῦμε ἁπλῶς νά ἐπιπλέουμε ἀνυποψίαστοι γιά τίς ὑποθαλάσσιες ὀμορφιές, ἄν ἡ φαντασία καί ἡ παρατηρητικότητά μας ἔχουν ατονίσει καί τό λεξικό σκονίζεται στό ῥάφι.
Θά ἐπανέλθουμε...

Εἰρήνη Κ.,
κατηχήτρια, κατασκηνώτρια, καί τάχα μου (πλήν ὅμως μάχιμη) φιλόλογος.




πηγή: Τρελογιάννης

Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2012

Είσαι γονιός και όχι δάσκαλος!!

Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται αν πρέπει να παρεμβαίνουν στις σχολικές υποχρεώ­σεις των παιδιών τους ή θα πρέπει να τα αφή­σουν να αυτενεργούν, να γίνονται υπεύθυνα μέσα από τα λάθη τους και να περιορίζονται στο ρόλο του γονέα και όχι του δασκάλου στο σπίτι; Και πόσες ώρες πρέπει να διαβάζει σήμερα ένας μαθητής;
Το πιο συχνό φαινόμενο στο σπίτι είναι οι γονείς να παρι­στάνουν τους δασκάλους, αγωνιούν, ελέγχουν, διορθώ­νουν, θυμώνουν. Συχνά ξεχνούν ότι δεν φοιτούν εκείνοι στο σχολείο και λένε: «Σήμερα είχαμε πολλά διαβάσματα και δεν προλάβαμε» ή «έχουμε τεστ αύριο»... Δημιουργούν έτσι μια σχέση, που τους ταυτίζει με το παιδί τους.


Μέσα απ' αυτή τη σχέση το παιδί παίρνει το μήνυμα ότι το ίδιο είναι ανίκανο να τα καταφέρει μόνο του, ότι έχει ανάγκη από το δεκανίκι του γονιού, για να είναι καλός μαθητής. Το μικρό παιδί, αντί να ε­ξασκεί τις δικές του μαθησιακές δεξιότητες, μαθαί­νει να στηρίζεται στον ενήλικα.


Τι πρέπει να κάνει ο γονιός;
*Να αποδέχεται το παιδί του με τις ικανότητες αλλά και με τις δυσκολίες του.
*Να φροντίζει ο χώρος που διαβάζει το παιδί να είναι καθαρός και ήσυχος.
*Να αφήνει το παιδί να ασχολείται με τις σχολικές του υποχρεώσεις και να επεμβαίνει μόνο όταν το παιδί δυσκολεύεται
*Να ελέγχει στο τέλος αν το παιδί έχει διαβάσει.
*Να έχει υπομονή, τα παιδιά δεν χρειάζονται στο σπίτι ένα γονιό-δάσκαλο!!
*Να βάλει ένα καθημερινό ημερήσιο πρόγραμμα διαβάσματος και να το τηρούν μαζί με το παιδί
*Να αφήνει το παιδί να έχει χρόνο για παιχνίδι-είναι πραγματικά απαραίτητο καθημερινά!




πηγή: Περί μαθησιακών δυσκολιών

Δευτέρα, 2 Ιανουαρίου 2012

Αν θέλετε να μετράτε την θερμοκρασία στο μπαλκόνι σας...

Αυτοσχέδιο θερμόμετρο



Τοποθετούμε το θερμόμετρό μας στο μπαλκόνι για να μετρήσουμε την εξωτερική θερμοκρασία
Υλικά για το πείραμα

1 διαφανές γυάλινο μπουκάλι
1 διαφανές καλαμάκι
μελάνι
πλαστελίνη
νερό
1 λεκάνη
ζεστό νερό

Βήματα

1.Βάζουμε μελάνι μέσα σε ένα γυάλινο μπουκάλι και το γεμίζουμε μέχρι πάνω με νερό. Το νερό πρέπει να ξεχυλίζει από το στόμιο του μπουκαλιού.
2. Κάνουμε μία χοντρή ροδέλα από πλαστελίνη και καλύπτουμε το πάνω μέρος από το καλαμάκι προσέχοντας να μην το βουλώσουμε.
3. Τοποθετούμε το καλαμάκι μέσα στο μπουκάλι φροντίζοντας ώστε το μεγαλύτερο μέρος του να προεξέχει από το μπουκάλι. Καλύπτουμε το στόμιο με την πλαστελίνη φτιάχνοντας ένα πώμα για το μπουκάλι με κεντρικό άξονα το καλαμάκι.
4. Πιέζουμε την πλαστελίνη προς τα μέσα ώστε να βγει νερό από το μπουκάλι προς τα πάνω και να εμφανιστεί στο διαφανές καλαμάκι. Όταν η στάθμη του νερού ανέβει περίπου στη μέση κλείνουμε το ελεύθερο άκρο από το καλαμάκι με πλαστελίνη.
Το θερμόμετρό μας είναι έτοιμο.
5. Τοποθετούμε το αυτοσχέδιο θερμόμετρό μας μέσα σε ζεστό νερό. Τι παρατηρούμε; Γιατί ανεβαίνει η στάθμη στο καλαμάκι; Τοποθετούμε το θερμόμετρό μας σε κρύο νερό. Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
6. Μπορούμε να φτιάξουμε και μία κλίμακα θερμοκρασιών και να την κολλήσουμε πάνω στο καλαμάκι ώστε να υπολογίζουμε στο περίπου την θερμοκρασία του χώρου.
Τοποθετούμε τα θερμόμετρά μας σε ζεστό νερό.
και λίγη περισσότερη φυσική...

Το νερό μέσα στο μπουκάλι διαστέλλεται όταν θερμαίνεται και γιαυτό ανεβαίνει η στάθμη του νερού μέσα στο καλαμάκι. Διαστολή είναι η αύξηση του μεγέθους ενός σώματος όταν θερμαίνεται. Διαστολή παθαίνουν όλα τα σώματα, τα στερεά , τα υγρά και τα αέρια όταν θερμαίνονται.
Συστολή είναι η μείωση του όγκου ενός σώματος λόγω ψύξης. Όταν το αυτοσχέδιο θερμόμετρο τοποθετηθεί μέσα στο κρύο νερό συστέλλεται το νερό και πέφτει η στάθμη του νερού μέσα στο καλαμάκι.
Γενικά η διαστολή αφορά όλες τις διαστάσεις του σώματος, αλλά μπορεί η αύξηση μιας ή δύο διαστάσεων να είναι αμελητέες. Έτσι, υπάρχουν τρία είδη θερμικών διαστολών:

  • Γραμμική διαστολή, η οποία παρατηρείται σε μακρόστενα αντικείμενα και στην οποία αυξάνεται το μήκος του αντικειμένου. Βρίσκει εφαρμογή σε διμεταλλικά ελάσματα, θερμόμετρα και γενικά συσκευές που σχετίζονται με τη μηχανική και τη θερμοκρασία.
  • Διαστολή εμβαδού, η οποία παρατηρείται σε επιφάνειες και στην οποία αυξάνεται το εμβαδόν του αντικειμένου.
  • Διαστολή όγκου, όπου όλες οι διαστάσεις του αντικειμένου αυξάνονται σημαντικά.
Συνήθως τα δύο πρώτα είδη διαστολών αφορούν στερεά, ενώ το τρίτο αφορά συνήθως στερεά, υγρά και αέρια. Ο λόγος είναι ότι τα υγρά και αέρια ως ρευστά δεν έχουν σταθερό γραμμικό ή επίπεδο σχήμα.
Διάρκεια πειράματος : 20 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας: 1/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε' Δημοτικού Θερμότητα Φυσική Β' Γυμνασίου Θερμότητα
Κείμενο- φωτογραφίες πειράματος : Τίνα Νάντσου

Τα δάκρυα της Παναγίας στο Κελλί Μαρουδά


.........Το βασικό εργόχειρο των μοναχών στο Ιερό Χιλιανδαρινό Κελλί Γέννησης της Θεοτόκου, Μαρουδά, είναι η κατασκευή του αγιορείτικου κομπολογιού «Δάκρυα της Παναγίας».


.........Η παράδοση αναφέρει πως το φυτό αυτό φύτρωσε κάτω από τον σταυρό του Χριστού από τα δάκρυα της Παναγίας, που έπεφταν στη γη.

.........Κάποτε ένας Μοναχός καθόταν περίλυπος επειδή δεν μπορούσε να μάθει να πλέκει κομποσχοίνι. Τότε του παρουσιάστηκε η Παναγία και τον ρώτησε: «γιατί είσαι περίλυπος;» Της απεκρίθη: «Δεν μπορώ να μάθω να πλέκω κομποσχοίνι». Τότε η Παναγία του έδωσε αυτούς τους σπόρους και του είπε: «Πάρε τα δάκρυά μου, καλλιέργησέ τα και κάνε κομπολόγια προσευχής και λέγε:
.........Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με. Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς.


.........Ο Γεράσιμος Σμυρνάκης στο βιβλίο του το ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ (1903), δίνει την παρακάτω περιγραφή:
.........«Ενταύθα καλλιεργείται και το καλαμώδες φυτόν, εκ των ασταχύων του οποίου εξάγονται από του μηνός Ιουλίου μέχρις Οκτωβρίου κόκκοι σκληροί και φαιόχροοι, καλούμενοι εν τω Αγίω Όρει «Δάκρυα της Παναγίας», και του οποίου η καλλιέργεια, αναπτυσσομένου και μέχρι μέτρου, απαιτεί μάλλον τελματώδη μέρη ήτοι αφθονούντα υδάτων.


.........Εκάστης δε οκάδος των ανωτέρω κόκκων η αξία ανέρχεται εις γρόσια 10-25. Τούτους οι διάφοροι μοναχοί αγοράζοντες, κατασκευάζουσι κομβολόγια, συνδέοντες δια σύρματος, όπερ διαπερώσι δια των φύσει υπαρχουσών διατρήσεων αυτών.


.........Απεκλήθησαν δε Δάκρυα της Παναγίας, ως λέγεται, υπό των ησυχαστών, διότι αύτη εμφανισθείσα εις τον εν τη καλύβη του Αγίου Παντελεήμονος διαμένοντα Γέροντα υπέδειξεν αυτώ την καλλιέργειαν του φυτού τούτου προς πόρον ζωής, καθ' ον χρόνον ηδημόνει δακρύων, μη δυνάμενος ένεκα του γήρως να προσπορίζηται τα προς ζωάρκειαν αυτού.
.........Εν τη βοτανική καλείται το ρηθέν φυτόν Coix Lacryma L.»

.........Στο κελλί Μαρουδά η σπορά του φυτού γίνεται στα τέλη της άνοιξης, με τη συγκομιδή των σπόρων ν’ αρχίζει το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου.
.........Ακολουθούν φωτογραφίες από διαφορετικές φάσεις ανάπτυξης του φυτού, στο ίδιο χωράφι, κατά τη διάρκεια του 2011.




.........Αναπαράσταση της εμφάνισης της Παναγίας στον Μοναχό, σε δωμάτιο του ξενώνα, από τον Μητροφάνη:



φωτογραφίες:




.
.







πηγή: Τρελογιάννης